Marketing B2B jest procesem, który korzysta z narzędzi oraz działań wielopłaszczyznowych, które potem kierowane się do firm. Głównym celem tego procesu jest realizacja konwersji.
Zdecydowana większość marketerów w naszym kraju jest nastawiona na pracę w obszarze B2B. Same firmy stosują zabiegi, które kładą nacisk na kupującego, omijając przy tym B2B marketing. Spowodowane jest to tym, że szkoły czy kursy napierają na klienta, a B2B marketing jest umniejszony do roli organizatora imprez, tworzenia ulotek czy gadżetów.
Dla B2B najważniejszy jest klient biznesowy, który może dotyczyć zarówno produktów jak i usług. Powinien on zawierać treść inną niż ten, który jest kierowany do klienta prywatnego. Reklama jest pierwszym krokiem we współpracy, nawet jeśli klient jest już zainteresowany. W następnych etapach potrzebna jest potrzebujemy ofertę oraz jeśli jest taka konieczność rozmowa handlowa. Wszystko to jest zależne też od obszaru w którym pracujemy. Naszym głównym oraz podstawowym celem jest utrzymanie jak najdłuższej relacji z klientem.
Jak więc rozpocząć pracę w obszarze B2B marketingu?
Musimy poznać nasze mocne strony, stworzyć własną ofertę. Trzeba przemyśleć a jakie kanały biznesu wejść, opracować docelową grupę, sprawdzić potem których kanałów grupa ta będzie używać. Musimy bardzo dokładnie opisać klienta. Stworzyć jego profil: określić grupę wiekową, wykształcenie, płeć, stanowisko. To zwiększy nam szanse na dotarcie do klienta i zainteresowanie go naszą ofertą.
Jakie są dostępne kanały marketingowe?
Na szczęście nie musimy już sprzedawać przez telefon. Do najważniejszych kanałów należą:
- Social Media: może się wydawać, że poprzez social media dotrzeć możemy tylko do sektora prywatnego, a tymczasem zapominamy, że konta firmowe są prowadzone przez zwykłych ludzi, takich jak my. Jest duże prawdopodobieństwo, że osoba, która zobaczy Twoją ofertę, będzie chciała z niej skorzystać już jako firma. Grupy tematyczne to bardzo dobre narzędzie do pracy. Nie powinniśmy być jednak zbyt nachalni, a bardziej powinniśmy udzielać rad. Jeśli potencjalny klient zobaczy, że jesteśmy „w temacie” sam się do nas zgłosi. Oprócz Facebooka, podobnie działa Instagram czy Linkedin, z tym, że ten ostatni jest skierowany przede wszystkim pod klienta biznesowego i treści w nim zawierane powinny być profesjonalne. Linkedin jest również dobrym miejscem do kreowania marki własnej, więc powinniśmy się w nim pokazywać jako profesjonalista w swojej dziedzinie.
- E-mail marketing: zabiera bardzo mało czasu, a pracę możemy w pełni zautomatyzować. Wszystko zależy od treści, a najważniejszy jest tytuł oraz początek wiadomości. Musi to być na tyle atrakcyjne, by potencjalny klient przeczytał całą wiadomość.
- Pozycjonowanie: czyli odpowiednie dobrane słowa klucz. SEO to podstawowe działanie marketingowe.
Oprócz opisanych powyżej kanałów są jeszcze :
- eventy
- video
- blogi
- google Ads, Facebook Ads
Marketing B2B jest bardzo obszernym tematem, dzięki niemu możemy pracować wielopoziomowo. Musimy dobrze zidentyfikować potencjalnego klienta, a później odpowiednio planować. Nabierzemy doświadczenia i zaczniemy tworzyć świetne kampanie, które przyniosą zysk.