Twórca Business Model Canvas wskazuje, że szablon budowania modelu biznesowego powinien być prosty i praktyczny oraz możliwy do wcielenia w życie.
Szablon jest złożony z 9 elementów, a każdy ma za zadanie opisać pozycję firmy, jej wartość czy infrastrukturę. Dzięki temu modelowi zlikwidujemy problemy, możemy też naprawić ewentualne problemy, przez które jest utrudniony rozwój firmy. Nie mamy wątpliwości, że jest najbardziej znanym narzędziem do zarządzania firmą oraz wspiera projektowanie modelu biznesowego. Na naszym blogu biznesowym przedstawiamy wszystkie czynniki tego modelu. Zapraszamy do lektury.
Z czego składa się Business Model Canvas?
Model ten składa się z 9 elementów, które wpływają na siebie:
- Docelowe grupy klientów: organizację lub grupy ludzi do których kierujemy nasz produkt. Musimy odpowiedzieć na pytania takie jak : co robi nasz klient? Jakie problemy rozwiąże nasz produkt i czyj? Dla kogo go tworzymy?
- Unikalna propozycja wartości: cała gama argumentów przez które klient wybierze nasz produkt. Musimy pamiętać, by tworząc propozycje wartości zawsze patrzeć ze strony klienta. Ważne pytania na tym etapie to : Co możemy dać klientowi ? Jakie jego potrzeby spełniamy? Co jeszcze możemy zaoferować poszczególnym klientom ?
- Kanały sprzedaży: Kolejny krok budowy Business Model Canvas. Musimy pokazać i sprawdzić jakie mamy drogi, żeby dotrzeć do naszego klienta. Pytania na które musimy sobie odpowiedzieć to: Gdzie znajdę klientów? Czy korzystają z mediów? Jeśli tak, to z jakich kanałów sprzedaży skorzystam, żeby rozpocząć komunikację?
- Relacje z klientami: mamy za zadanie opisać relację, jaką nawiążemy z klientem podczas pokazywania naszej oferty. Dotyczy to wszystkich form kontaktu, takich jak telefon, mail, chat, czy spotkanie osobiste. Powinniśmy zadać sobie pytanie jakiej relacji oczekuje klient? Która forma kontaktu przełoży się na większą sprzedaż?
- Źródła przychodów: etap, w którym sprawdzamy jak zarabiamy i które przychody dadzą największe zyski. Pytania na tym etapie to : Jakie usługi będą za darmo, a za które będzie trzeba zapłacić? Za co klienci będą chcieli płacić? Czy pojedyncze źródła dochodów wniosą coś do naszych zysków?
- Zasoby niezbędne do prowadzenia biznesu: elementy bez których nie rozpoczniemy. Po kolei: inwestycja, finansowanie, technologie, sprzęt, ludzie.
- Główne działania- czyli takie dzięki którym mamy możliwość oferować konkretny produkt czy usługę. Ten etap pyta o : co potrzebujemy do prawidłowego wsparcia naszego biznesu?
- Kluczowi partnerzy:opisujemy współpracę z podwykonawcami, inwestorami czy innymi grupami. Są to partnerzy ważni dla funkcjonowania biznesu, są wręcz niezbędni.
- Struktura kosztów: całkowity koszt i wszystkie inwestycje, które są związane z wdrożeniem wyżej wymienionego modelu biznesowego.
Jeśli szukamy prostego modelu biznesowego, to model Canvas może spełnić nasze oczekiwania. Jest świetnym sposobem na wskazanie końcowej strategii, w bardzo skróconej formie. Nie zastąpi ona jednak przeprowadzenia pełnego procesu.